Alueellisten kilpailujen ohjeet

ALUEMESTARUUSKILPAILUJEN OSANOTTO-OIKEUS

Kilpailuissa noudatetaan suunnistusliiton sääntöjä. Alle 14-vuotiaat voivat aina osallistua edustamansa seuran järjestämiin kilpailuihin. Kilpailun valvoja on velvollinen eväämään osallistumisoikeuden kilpailijalta, jonka katsotaan hyötyvän kilpailumaaston tai kartan tuntemisesta. Sääntöjen tulkinnasta syntyneet erimielisyydet ratkaisee K-P:n Suunnistuksen hallitus.

HIIHTOSUUNNISTUKSEN AM-KILPAILUT

Kilpailut pyritään käymään kahtena viikonloppuna siten, että keskimatkan ja pitkä matkan kilpailut käydään lauantaina ja sunnuntaina. Parisprinttiviesti ja henkilökohtainen sprintti voidaan järjestää samana päivänä edellyttäen, että kilpailukeskuksessa on kilpailijoille lämpimät sisätilat. Suositellaan, että kilpailut järjestetään kansallisena kilpailuna.

PYÖRÄSUUNNISTUKSEN AM-KILPAILU

Kilpailu järjestetään iltarastityyppisesti. Kilpailussa on kolme rataa, joista järjestäjä määrittelee radan kullekin sarjalle. Ratasuositus ”helposti ajettava”. Kilpailun voi järjestää yhdessä naapurialueiden kanssa. Ei ennakkoilmoittautumista. Lähdöt joustavasti. Järjestäjä valvoo, että lähtöväli samalle radalle on vähintään kaksi minuuttia. Ei lähtölistaa, ajanotto Emit

ALUEMESTARUUSKILPAILUJEN MITALIT

Aluemestaruuskilpailuissa palkitaan mitalilla sarjojen kolme parasta. Alle 12-sarjoissa kaikki palkitaan.
K-P:n Suunnistus ry:llä on omat mitalit, erikseen hiihtosuunnistukseen, kesälajeihin ja maakuntaviestiin. Kilpailujen järjestäjä tilaa mitalit Keski-Pohjanmaan Liikunta ry:n toimistosta. Käyttämättä jääneet mitalit voi palauttaa.
Am-kilpailujen mitalin hinta on 4 € , maakuntasuunnistusviestin 5 €. Tilauksen yhteydessä saa tarran, josta käy ilmi sarja, laji ja vuosiluku.

VALVONTA

Kansallisen kilpailun valvojalla on oltava 1. luokan ratamestarikortti, am-kilpailun valvojalle riittää 2. luokan ratamestarikortti. Alueen kilpailuohjaaja vastaa KPO-viestin ja Maakuntaviestin valvonnan järjestämisestä.

VALVOJAN KULUKORVAUS

Valvojan tehtävä on vastuullinen ja vaativa. Lähes poikkeuksetta he tekevät työnsä ilman korvausta. Yleinen käytäntö on, että heitä muistetaan kilpailujen palkintojen jaon yhteydessä pienellä muistoesineellä. On suositeltavaa, että valvojalle korvataan vähintään matkoista aiheutuneet kulut.

AM-KILPAILUJEN PÄÄSARJOISSA RANKIKILPAILU

Am-kilpailujen H/D21 sarjoissa on rankikilpailu, johon kuuluu seuraavat osakilpailut: Sprintti, pitkä matka, keskimatka, erikoispitkä ja yö. Kilpailu käydään pistekilpailuna. Jokaisessa kilpailussa jaetaan pisteitä sarjojen 10 parhaalle. Neljä parasta osakilpailua huomioidaan. Pistelaskutapa: 11, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1. Sarjojen parhaat palkitaan vuosikokouksessa. Voittaja saa 100 €.

KUNTOSUUNNISTUSRATOJA AM-KILPAILUISSA

Varsinaisten mestaruussarjojen lisäksi tarjotaan kaikissa am-kilpailuissa eritasoisia kuntosuunnistusratoja.
Kuntosuunnistajat voivat lähteä maastoon joustavasti kilpailukeskuksesta ilman ennakkoilmoittautumista varsinaisen kilpailun lähdön ajan. Osallistumismaksu on ilmoitettava kilpailukutsussa.

KILPAILUVERO

Aluemestaruuskilpailujen järjestäjiltä peritään ns. kilpailuvero, joka on 50 snt /ilmoittautunut kilpailija. Kansallisten kilpailuvero 30 snt/kilpailija. Alle 100 osanottajan kilpailuista ei veroa peritä. Maakuntasuunnistusviestin vero on 8 € /joukkue.

TUOMARINEUVOSTO

Kolmijäsenisen tuomarineuvoston nimeää kilpailujen järjestäjä. Puheenjohtajan sääntöosaaminen on erityisen tärkeää. Tuomarineuvoston tehtävä on päätöksillään huolehtia siitä, että Suunnistusliiton kilpailusääntöjä noudatetaan. Ohjeet tuomarineuvoston tehtävistä löytyvät SSL:n kilpailusäännöistä.

TULOKSET KEPLILLE, SUUNNISTUSLIITOLLE JA LEHDISTÖLLE

Kansallisten ja am-kilpailujen järjestäjä on velvollinen lähettämään tulokset sekä kansilehden asiamukaisesti täytettynä KePLin toimistoon viimeistään viiden vuorokauden kuluessa kilpailupäivästä. (Kansilehti imuroitavissa SSL:n kotisivuilta.)

On toivottavaa, että kansallisten ja am-kilpailujen tulokset lähetetään kaikkiin Keski-Pohjanmaalla ilmestyviin lehtiin, myös paikallislehtiin.

Kansallisten kilpailujen tulokset on toimitettava myös Suunnistusliittoon viiden (5) vuorokauden kuluessa kilpailusta. Henkilökohtaiset aluemestaruuskilpailut ovat Suunnistusliiton rankikilpailuja, minkä vuoksi myös niiden tulokset tulee lähettää Suunnistusliittoon.  Ohjeet löytyvät SSL:n kotisivuilta.

OSALLISTUMISOIKEUS MAAKUNTAVIESTIIN

1. Suunnistajan osallistumisoikeus määräytyy ensisijaisesti kotikunnan mukaan. Kotipaikkakunnaksi katsotaan paikkakunta, jossa on henkikirjoilla kuluvan vuoden alussa. Viestissä noudatetaan uutta kuntajakoa.

2. Osallistuminen on mahdollista myös seuraavissa tapauksissa
a) Keski-Pohjanmaalla asuva suunnistaja voi osallistua viestiin sen kunnan joukkueessa, jonka alueella toimivaa suunnistusseuraa hän edustaa, mikäli suunnistajan kotikunta ei aseta viestiin joukkuetta tai ei pääse kotipaikkakuntansa joukkueeseen.
b) Keski-Pohjanmaan ulkopuolella asuva, entinen keskipohjalainen voi osallistua viestiin entisen kotipaikkakuntansa joukkueessa, vaikka edustaa suunnistuksessa ei-keskipohjalaista suunnistusseuraa.
c) Keski-Pohjanmaan ulkopuolella asuva suunnistaja voi osallistua viestiin sen kunnan joukkueessa, jonka alueella toimivaa suunnistusseuraa hän edustaa.

3. Epäselvissä tapauksissa kilpailijan osallistumisoikeuden ratkaisee alueen hallitus/kilpailuohjaaja.